فرق فیلم تلویزیونی و سینمایی 2021-03-12
مگر قاب سینمایی و قاب تلویزیونی تفاوت دارد!؟ فیلمی علیه «باید»ها
فیلمها قابلیت سرگرم کردن، آموزش، روشنگری و الهام بخشیدن به بیننده را دارند. عوامل دیداری سینما، نیاز به هیچ نوع ترجمهای ندارد و قدرت ارتباطات جهانی را به یک محصول تصویر متحرک میبخشند. هر فیلم قابلیت جذب مخاطبان جهانی را دارد بهخصوص اگر از تکنیکهای دوبله یا زیرنویس که گفتار را ترجمه میسازد، بهره جسته باشد. فیلمها همچنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگهای مشخص تولید شده و آن فرهنگها را منعکس کرده و همچنین از آنها تأثیر میپذیرد. یکی از واقعیتهای جهانی سازی این است که استودیوهای بزرگ هالیوودی صاحب سینماهای زیادی در کشورهای دیگر هستند بنابراین میتوانند از فروش گیشههای بینالمللی خود به صورت مستقیم درآمد به دست بیاورند.
فیلمها از مجموعهای از قابهای انفرادی تشکیل شدهاند که زمانی که به سرعت و پشت سرهم نمایش داده میشوند، توهم حرکت را در بیننده بوجود میآورند. بر اثر پدیدهای به نام ماندگاری تصویر که بر اثر آن یک منظره برای کسری از ثانیه پس از بین رفتن آن در حفظ میکنند، چشمکهای بین تصاویر، قابل رویت نیستند. همچنین عامل ارتباط عامل دیگری است که باعث مشاهده تصاویر متحرک میگردد. به گزارش پایگاه خبری گلدنیوز؛ به نقل از خبرآنلاین، احمد عربانی یکی از پرافتخارترین کاریکاتوریست های ایران در روزنامه هم میهن موضوع تفاوت تولید فیلمهای سینمایی با سریالهای شبکه نمایش خانگی را به تصویر کشید. فیلمنامه بلند متنی است برای فیلمی که شروع، میان و پایان مشخصی دارد.
مریلا زارعی ستارهای بیهمتا در آسمان سینمای ایران
یکی از سوالاتی که برای خیلی از کاربران به وجود میآید، این است که فیلم و سریال چه فرقی با هم دارند؟ تفاوت مهم فیلم ها و سریال ها در مدت زمان آنها و تعداد قسمت ها است. فیلم ها معمولا در یک قسمت هستند و اگر سازنده بخواهد داستان آن را ادامه دهد، معمولا بعد از حداقل یک سال قسمت بعدی را منتشر میکند. معمولا فیلم ها حدود 2 ساعت زمان دارند و سریال ها هر قسمت آنها کمتر از 1 ساعت است. سریال ها زمان انتشار قسمت های بعدی آنها مشخص است و معمولا تمام قسمت ها بصورت پیاپی منتشر میشوند. صنعت سینما یکی از اجزای اصلی توسعهی فرهنگ محسوب میشود، توسعهی صنعت سینما نیازمند شناخت ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. در این راستا لازم است عوامل تعیین-کنندهی تقاضای فیلم سینمایی، تعیین شده و حساسیت متغیرهای مؤثر آن بررسی شود.
تفاوت های فیلم سینمایی و فیلم تلویزیونی (تِلِه فیلم)
تئوریهای کلاسیک فیلم چهارچوبی ساختاری در خصوص موضوعات کلاسیک تکنیکهای داستان سرائی، دایجشیز، قوانین سینما، «تصویر»، دسته، فردیت و تألیف فراهم میآورد. اکثر تجزیه و تحلیلهای جدید به مسائلی از قبیل روش تحلیل روانی تئوری فیلم، ساختارگرایی تئوری فیلم، تئوری زن سالاری فیلم و دیگر موارد مشابه توجه نشان دادهاند. فیلم های سینمایی معمولا ابتدا به روی پرده سینما میروند و پس از آن بصورت اکران آنلاین، در پلتفرم های پخش فیلم و سریال به فروش میرسند و در نهایت نسخه دیجیتالی آنها منتشر میشود اما سریال ها از روز اول انتشار نسخه دیجیتالی آنها در دسترس هستند. به همین دلیل برخی از فیلم های سینمایی ابتدا بصورت پرده ای منتشر میشوند که کیفیت پایینی دارند و از روی پرده سینمایی بصورت مخفیانه تصویر برداری شده اند.
فیلم ، ویدیو ، سریال ، فیلم سینمایی، فیلم تلویزیونی ، فیلم کوتاه ، فیلم بلند انواع مختلف فیلم است که هر کدام ویژگی های خود را دارند. آسمونی در این بخش به شرح تفاوت انواع فیلم ، ویدیو و سریال ، فیلم سینمایی و تلویزیونی ، کوتاه و بلند می پردازد. مریلا زارعی یکی از بازیگران مطرح در سینما و تلویزیون ایران است که با بازی حرفهای خودش توانسته جایگاه ویژهای در دل مردم پیدا کند. او با بازی ساده و صادقانه، احساسات واقعی را به خوبی به بیننده منتقل کرد و خیلی زود محبوب شد. توسعه فناوری و ظهور پلتفرمهای استریم، تحولات بزرگی را در صنعت فیلم و سریال ایجاد کرده است.
همچنین، فیلمها به سرعت جای خود را در آموزش، به جا و در کنار صحبتها و متون استاد باز نمودند. رشد صنعت سینما در اروپا با بروز جنگ جهانی اول متوقف گردید و این در حالی بود که صنعت فیلم در ایالات متحده با ظهور هالیوود به شکوفایی رسید. بههرحال در دهه ۱۹۲۰ میلادی، فیلمسازان اروپائی مانند سرگئی آینشتاین و فردریش ویلهلم مارنائو به همراهی مبتکر آمریکایی دی. در دههٔ ۱۹۲۰ میلادی، فناوریهای نو، الصاق حاشیهٔ صوتی گفتار، موسیقی و افکتهای صوتی متناسب با نوع صحنه به فیلم را ممکن ساختند.
تلاش اصلی منتقدان، فهم روش کارکرد فیلم و تکنیکهای فیلمبرداری و تأثیرات آنها بر روی مردم است. نتیجهٔ کارکرد منتقدان بیش از آنکه در روزنامهها چاپ یا در تلویزیون نمایش داده شود، در ژورنالهای تخصصی و گاهی نیز در مجلات معتبر جامعه ارائه میگردند. سوژههای انسانی، فانتزیهایی را برای خود میسازند تا موقعیت خیالی خود را در ساختار اجتماعی نشان دهند. علاوه بر این آپاراتوس سینما از طریق ایدئولوژی مخاطب را به روایت فیلم میدوزد.
همچنین سریال های ایرانی خوبی نیز در چند سال اخیر در پلتفرم های پخش آنلاین فیلم و سریال تولید و منتشر شده اند که سریالی مانند پوست شیر مورد استقبال کاربران خارجی نیز قرار گرفتند. فیلمهای تلویزیونی معمولاً در شبکههای بزرگ به صورت زمانبندی شده پخش میشوند. این مجموعه نمایش خانگی به نویسندگی مهدی شیرزاد، سروش چیتساز و سیروان صلواتی است و کارگردانی و تهیهکنندگی سریال «نوبت لیلی» را روحالله حجازی به عهده گرفته و این سریال اولین تجربه سریالسازی حجازی به حساب میآید.
تفاوت دومی که بین فیلم های تلویزیونی و سینمایی به ذهن می رسد تفاوت مضمون به خاطر تفاوت مخاطبین است. سازندگان می دانند که تلویزیون مخاطب عمومی از جمله کودک و نوجوان دارد. به همین خاطر نمی توانند صحنه های خشن یا جنسی یا محتوای سیاسی را نمایش دهند.
آن نوع فیلمهای گرانقیمت پرفروشی که هالیودد امروزه تمایل به ساخت آن دارد نمیتوانند تنها از راه فروش در بازارهای داخلی هزینههای تولید خودشان را برگردانند آنها نیاز به فروش در گیشههای بینالمللی دارند تا بتوانند سود تولید کنند. سریال جیران تازهترین اثر حسن فتحی است که با تهیهکنندگی اسماعیل عفیفه ساخته شد. این سریال داستان دلباختگی ناصرالدین شاه (بهرام رادان) به زنی به نام جیران (پریناز ایزدیار) را روایت میکند.
عربانی در سال ۱۹۷۱ از نمایشگاه کاریکاتور اسکوپیه مدال طلا و دیپلم افتخار گرفتهاست. وی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن آسیفا میباشد و کاریکاتورهایش در روزنامههایی مانند روزنامه شرق و هم میهن چاپ میشود. فیلم پر از لحظات تلخ و واقعی از تنهایی شیرین و تلاشهای ناامیدکنندهاش برای بازگشت عشق و صمیمیت به زندگی مشترک است. او سعی میکند با مشاوره گرفتن و تغییر رفتار خودش، خانوادهاش را دوباره دور هم جمع کند، اما این مسیر به سادگی پیش نمیرود.
یا مینی سریال «چرنوبیل» سال 2019 را تصور کنید کهبر خلاف جدول بالا با 5 اپیزود به عنوان مینی سریال شناخته شد. این افتخارات و جوایز فقط بخشی از مسیر درخشان مریلا زارعی در سینما و تلویزیون ایران بوده که او را به یکی از محبوبترین و موفقترین بازیگران زن تبدیل کرده است. پدر کاوه، سلمان (حسین پاکدل) به دلیل بدهی سنگین هفت میلیاردی به زندان افتاده و کاوه برای نجات او مجبور میشود وارد بازی خطرناکی شود. او خودش را به کتایون (مریلا زارعی)، زنی ثروتمند اما پیچیده، واگذار میکند و همین اتفاق مسیر زندگیاش را کاملاً تغییر میدهد. از طرف دیگر، همتا که از رابطهاش با کاوه ناامید شده، گرفتار نقشههای اخگر (محمدرضا فروتن) میشود، مردی که بهدنبال طمع به داراییهای خانواده همتاست.
اما اولین حضور حرفهاش در دنیای هنر، در ۲۱ سالگی با سریال تلویزیونی «کارآگاه» بود. همان سال در فیلم سینمایی «پاتک» بازی کرد و خیلی زود توانست استعدادش را نشان دهد. مریلا با پشتکار و عشق به کارش، پلههای موفقیت را یکییکی بالا رفت و امروز نامش در کنار برترینهای سینمای ایران میدرخشد. فیلم «شیار ۱۴۳» داستان مادری را روایت میکند که سالها منتظر بازگشت پسرش از جنگ است. مریلا زارعی در این فیلم نقش «الفت»، مادری که در طول سالها با تمام امید و درد منتظر خبری از پسرش مانده، بازی کرده است.
سربازهای جمعه، داستان چند سرباز را روایت میکند که یک روز جمعه به همراه گروهبانشان به شهر میآیند، اما این گردش کوتاه خیلی زود به ماجراهایی پیچیده و دردسرساز تبدیل میشود. اینا رو زودتر از موعد انجام بدید و داستانتون رو به درستی بر اساس اونا پیاده کنید ، نه اینکه در پایان هر پرده فقط به خاطر هیجان داستان، یک پیچش داستانی ( Twist) ایجاد کنید. نویسندگان تلویزیون میتونند کارها رو آهسته پیش ببرند، پایان هر قسمت رو طوری بنویسند که برای بیننده هیجان انگیز باشه ، و اجازه بدن داستان در طول زمان توسعه پیدا کنه . این سریالها نیز مانند سریالهای ویدئویی هستند با این تفاوت که به صورت اینترنتی منتشر میشوند.سریالهای اینترنتی با کیفیت WEB-DL در سایتهای اینترنتی آپلود میشوند. از منظر خلاقیت، جلب حمایت استودیوها برای فیلمهای آزمایشی بسیار دشوار است.
بودجه برخی از این فیلمها بسیار زیاد و در حد تعهد دولتی است مانند نمونههایی در چین و در مقابل برخی دیگر در حد فیلمسازی در سیستم استودیوی آمریکا هزینهبر هستند. سود بهعنوان یک عامل کلیدی در هر صنعتی مطرح است، با توجه به ماهیت هزینهبر و مخاطرهآمیز بودن فیلمسازی، برای ساخت بسیاری از فیلمها نیاز به هزینههای بیش از حد دارد. با این حال، تلاش بسیاری از فیلمسازان به دنبال خلق آثاری است که از لحاظ اجتماعی مقبولیت پیدا نمایند. جایزه دانشگاهی (که به نام «اسکار» نیز شناخته میشود) مهمترین جوایزی است که در ایالات متحده به فیلمهای برتر اعطاء گشته و براساس شایستگیهای هنری آن باعث شناسائی جهانی آن فیلم میگردد.
امروزه، قطعات نمایشی که بهعنوان پیشپرده فیلمها (در تئاتر) نمایش داده میشوند شامل قطعاتی از فیلمهای بعدی و تبلیغات پرداخت شده میگردد که همچنین با نام تریلرها یا «توینتی» شناخته میشوند. پس از مراحل اولیه تولید، بهطور عادی فیلم را در سینما تئاتر یا سینما به بینندگان نمایش میدهند. اولین سالن تئاتری که طراحی آن انحصاراً بهعنوان سینما انجام شده بود در سال ۱۹۰۵ در پیترزبورگ، پنسیلوانیا گشایش یافت. در عرض چند سال هزاران سالن تئاتر مشابه ساخته شده یا تغییر کاربری یافت.
همانطور که در مقدمه گفتیم، مهمترین تفاوت فیلم و سریال در تعداد قسمت ها و مدت زمان هر قسمت است. با تحلیل فیلمهای سینمایی، پژوهشگران ادبیات میتوانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند. یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گستر... مریلا زارعی در این سریال با بازی جذاب و متفاوتش در نقش یکی از شخصیتهای اصلی، توانسته توجه مخاطبان را جلب کند و به خوبی در کنار دیگر بازیگران خود را نشان دهد. مریلا زارعی، بازیگر دوستداشتنی و محبوب سینمای ایران، متولد ۲۵ فروردین ۱۳۵۳ در تهران است، اما اصالت اصفهانی دارد.
فیلم تلویزیونی قالب جدیدی از برنامه سازی در ایران است که به دلیل شباهت های فرمی سینمایی، کمتر به عنوان یک اثر مستقل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. سینما و تلویزیون (شرایط تماشا، انداز? پرده و سایر مسایل فنی مانند صدا و ... ) ساختار متفاوتی برای آن از نوع روایت داستان تا نحو? دکوپاژ و فرم بصری در نظر گرفته می شود تا بتواند مخاطب گسترده ی تلویزیون را با خود همراه سازد. در این رساله تلاش شده تا این تمایزات با تأکید بر تفاوتهای کارگردانی که اصلی ترین جزء متمایزکنند?
مگر قاب سینمایی و قاب تلویزیونی تفاوت دارد؟/ فیلمی علیه بایدها
ولدآبادی همچنین، از اجرای خوب المیرا شریفیمقدم در برنامه «صبحانه ایرانی» تشکر و درخواست کرد از او در بخشهای خبری هم استفاده شود. یکی از سوژههای مهم وی در این مجله حسن حبیبی بودهاست و بخاطر کاریکاتورهایی که از وی طراحی کرده و بخاطر آن از طرف حسن حبیبی مورد تقدیر قرار گرفتهاست. باید از شماره صفحه به عنوان علائم راهنمایی و رانندگی استفاده کنید تا بدونید که آیا به نقطه عطف خاصی در فیلمنامه خود رسیده اید یا خیر. حواستون باشه که با تنظیم و معرفی همه چیز در پرده اول از طریق اکسپوزیشن ( مقدمه ) ، از هر غافلگیری تعجب آوری در پرده سوم جلوگیری کنید. اف، کوئیک تایم، شاک ویو و فلاش امکان دیدن انیمیشن بر روی کامپیوتر یا بر روی اینترنت را فراهم میسازد. © در جریانید که تمام حقوق مادی، معنوی، علمی، فرهنگی و فناوری وبسایت دفتر طنز متعلق به دفتر طنز است، ولی انتشار مطالب و تصاویر این سایت به شرط جوانمردی در درج منبع، آزاد آزاد است.
هدف مقالهی حاضر آن است که فانتزی و ایدئولوژی موجود در روایت فیلم آقای هالو را تفسیر کند. بدین منظور چارچوب مفهومیای ملهم از نظریههای «ژاک لکان» درباره فانتز... با تعدادی از تماسگیرندگان گفتوگو کرده و ضمن جویا شدن نظر و پیشنهادشان درخصوص بخش مربوطه، از نقدهایشان درباره برنامههای صداوسیما باخبر شدیم که در ادامه میآید. مریلا زارعی با بیش از دو دهه حضور درخشان در سینما و تلویزیون به یکی از برجستهترین و محبوبترین بازیگران زن ایران تبدیل شده است. بازیهای ماندگار او در نقشهای متنوع، همراه با جوایز معتبر و تحسینهای فراوان، نشان از استعداد استثنایی و پشتکار بینظیرش دارد.
آغاز ساخت ۱۷۰ مدرسه در قالب طرح «شهید پناهی» در لرستان
یکی از راههای به نتیجه رسوندن اکسپوزیشن، اینه که حداقل یک شخصیت در ابتدا داشته باشید که به نیابت مخاطب عمل میکنه. داستان ها و شخصیت ها در هر قسمت تا قسمت بعدی به رشد ادامه خواهند داد . کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انجمن سینمای جوانان ایران است. اگرچه در حال حاضر اکثر استودیوهای انیمیشن از تکنولوژیهای دیجیتال در محصولات خود بهره میجویند، هنوز سبک خاصی از انیمیشن وجود دارد که بستگی به فیلم دارد. در انیمیشن بدون دوربین، که توسط فیلم سازانی مانند نورمن مک لارن، لن لای و استان براک هیج مشهور گردید، تصاویر نقاشی شده و بهطور مستقیم از قطعات فیلم گرفته شده و نهایتاً از طریق یک پروژکتور پخش میگردد. به صورت کلی، نقد را میتوان به دو گروه تقسیم نمود؛ نقادی فیلم توسط افراد صاحبنظر در رشتهٔ فیلمسازی و نقادی روزنامهای که به صورت روزمره در روزنامهها و دیگر رسانهها دیده میشود.
فیلمها به طور عمده در یک قسمت هستند و زمان زیادی از مخاطب را اِشغال میکنند ولی در سریالها، داستان مدنظر نویسنده و کارگردان، در قسمتهای متوالی ادامه پیدا کرده و در قسمت آن، زمان کمتری از مخاطب میگیرد. فیلم یا پردهبینی اصطلاحی است که بهطور عام شامل تصاویر و عکسهای متحرک و همچنین زمینه میگردد. ریشهٔ این نام در این واقعیت است که فیلم عکاسی بهطور تاریخی عنصر اساسی رسانه ضبط و پخش تصاویر متحرک به حساب میآمدهاست. تولید فیلمها از طریق ضبط تصویر مردم و اشیاء واقعی با دوربین یا به وجود آوردن آنها از طریق تکنیکهای انیمیشن یا جلوههای ویژه است.
پایایی و دوام فیلمها
سینمای کوتاه جهان امروز به وسیله جشنوارههای متعدد و شبکههای هنری تلویزیونها به حیات خود ادامه میدهد. تصاویر متحرک تا پایان سدهٔ ۱۹ میلادی، تنها بهعنوان هنر دیداری به حساب میآمدند. در این دوره فیلمهایی به صورت صحنهٔ دنبالهدار ساخته شدند که در مجموع یک داستان را نقل میکردند. سپس این صحنهها جای خود را به صحنههای چندگانه از زوایا و ابعاد متفاوت دادند.
همین یک جمله که از زبان یک سیاستمدار نقل شده ، به خوبی نشانگر اهمیت و قدرت سینماست. سینما ، این وسیله سمعی و بصری جذاب ، بزرگترین کارکردش در خلق رویا ، خلق ماجرا ، خلق شخصیت های دوست داشتنی ، نفرت انگیز ، ترحم بر انگیز و... و در نهایت ایجاد احساسات عمیق انسانی از عشق و محبت گرفته تا ترس و نفرت است. سینما در اصل واژه ای است یونانی به معنای حرکت ، اما در اصطلاح ، سینما ، هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک ، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشا گر است منتقل می کند. سریالها اساساً برمبنای پنهان کردن داستان استوار هستند، تا بتوانند با این کار مخاطبان خود را ـ که بهصورت فصلی و دورهای این مجموعه را تماشا میکنند ـ حفظ کنند. اگر چه برخی از فیلم های سینمایی با رویکرد طنز، از نظر محتوا و مفهوم، در دوره ای بشدت نزول کردند اما برخی از آثار به عنوان ستاره های سینما، این چراغ را روشن نگه داشت.
تعبیر خواب موش برای زن متاهل + راهکار جلوگیری از اتفاقات
فیلمها برای تجربههای کوتاه و پرشور مناسبتر هستند، در حالی که سریالها برای کسانی که به دنبال داستانهای طولانی و پیچیده هستند، جذابترند. فیلمسازان مجبورند در مدت زمان محدود، شخصیتها را معرفی کرده و به مخاطب نشان دهند که چرا باید با آنها همذاتپنداری کند. مخاطب میتواند شاهد تکامل شخصیتها از ابتدا تا انتهای سریال باشد و با آنها ارتباط عمیقتری برقرار کند. همچنین، سریالها میتوانند به موضوعات پیچیده و چند لایه بپردازند که در فیلمها به دلیل محدودیت زمانی امکانپذیر نیست. گری رودز شرح می دهد که واژه مووی در ابتدا با شک و تردید توسط اصحاب رسانه و کارشناسان استفاده می شد.
از «مریضخانه مرکزی» تا «تحت فشار» در پاتوق فیلم کوتاه
امروزه با توسعه تکنولوژیهای نوین الکترونیکی، دیگر نیازی به صرف هزینه زیاد و تولید و تکثیر فیلم به صورت دی وی دی یا سی دی جهت معرفی به بینندگان و فروش آنها نیست. با کمک سیستمهای مشابه چاپ بنابر تقاضا کتاب، نسخه سی دی یا دی وی دی فیلم به محض سفارش آن در وب سایتهای مخصوص فروش فیلم مانند آمازون تولید و به آدرس خریداران ارسال میگردد. بدین ترتیب دیگر نیازی به اتلاف تعداد زیاد سی دی و دی وی دی و فضای نگهداری برای آنها نبوده، همچنین در صورت وجود اشکالات موردی این محصولات بدون صرف هزینه خاصی و در زمان کوتاه قابل اصلاح میباشد. به تازگی امکان معرفی و توزیع فیلمهای ایرانی نیز با این روش توسط شرکت آمازون فراهم گردیده است. نظریه فیلم در جستجوی بسط مفاهیم مختصر و سیستماتیک که بر مطالعه فیلم/سینما بهعنوان یک هنر دلالت دارند، است.
شکیبه با رفتارهای مثبت و حمایتیاش، نقش معلمی تأثیرگذار را به تصویر میکشد و همین موضوع باعث شد این شخصیت به یادماندنی شود. ۳ – فیلمنامه های تلویزیونی مجبور نیستند هر داستان رو فوراً گره گشایی کنند. در یک سریال ، هر قسمت به یک نتیجه گیری میرسه ، اما لازم نیست که کاملا منظم جمع بندی بشه . هر قسمت یک سریال تلویزیونی یا ۳۰ دقیقه یا ۶۰ دقیقه است ، تازه آگهی های تبلیغاتی هم هست ، در حالی که فیلم های بلند حداقل ۹۰ دقیقه زمان دارند. نوشتن یک قسمت از سریال تلویزیونی زمان کمتری میبره و در صفحات کمتری خلاصه میشه . دهههای ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی شاهد تغییرات در روش تولید و سبک فیلم بودند.
در حال حاضر میتوان توالی پیشرونده تصاویر ثابت را به شکل نمایش اسلاید نمایش داد. نمایش فیلم همچنین با فناوری چند رسانه همگام گردیده و اغلب بهعنوان سند اولیه تاریخی مطرح میشود؛ ولی به هر حال، فیلمهای تاریخی مشکلاتی از باب حفظ و نگهداری دارند که در این راستا، صنعت سینما در حال کشف روشهای زیادی است. اکثر فیلمهای ضبط شده بر روی نوار نیترات سلولز بروی فیلمهای مدرن و ایمن کپی گردیدند. برخی استودیوها جهت حفظ فیلمهای رنگی از شیوه جداسازی کلی استفاده مینمایند. در این روش سه نگاتیو سیاه و سفید که هر کدام در معرض گذراندن نور از فیلترهای رنگی قرمز، سبز و آبی (لزوماً یک روش معکوس پردازش تکنیکالر) قرار میگیرند.
این فیلم یکی از برجستهترین کارهای مریلا زارعی به حساب میآید که بابت آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره فیلم فجر به دست آورد. در کنار نمایش فیلمهای بلند، نمایش فیلم کوتاه دارند و این فیلمها جوایز خاص خودشان را هم میگیرند. سینمای کوتاه امروزه نیز در جهان وجود دارد و اندیشهها و داستانها را به صورت موجز بیان میکند. فیلمسازان بزرگی نظیرجوزپه تورناتوره پیر پائولو پازولینی، کن لوچ، آلن رنه و...
اگرچه توسعه انیمیشن کامپیوتری باعث سرعت بخشیدن به این مراحل گردیده ولی باز هم تولید چنین فیلمی مستلزم کار زیاد و خستهکننده است. تشکیل انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران در خانه سینما در شهریور سال 1382 از نقاط عطف فعالیتهای سینماگران فیلم کوتاه ایران است که توانستند به عنوان یک صنف مستقل مطرح شوند. برنامهای به اسم 8 میلیمتری در شبکه رادیو نمایش به فیلم کوتاه و سینمای مستند و تجربی اختصاص دارد. این برنامه به تهیه کنندگی و سردبیری قاسم اورنگی میباشد که خود مستندساز میباشد. فیلمها قابلیت سرگرم کردن، آموزش، روشنگری والهام بخشیدن به بیننده را دارند.
نکته جالب اینجاست که پیش از مریلا زارعی، قرار بود شبنم مقدمی نقش مهدعلیا را بازی کند، اما با انصراف او، این نقش به مریلا زارعی سپرده شد و او هم با بازی درخشانش توانست به خوبی از پس این شخصیت پیچیده بربیاید. جیران با حضور بازیگران مطرح به یکی از پرستارهترین سریالهای این سالها تبدیل شده است. این اثر با فضای تاریخی و داستان عاشقانهای که دارد، توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند. بازی بسیار احساسی مریلا در شیار ۱۴۳ باعث شد نقش مادری که در انتظار فرزندش است، به خوبی دیده شود. احساسات پیچیدهای که او در طول فیلم به نمایش میگذارد، باعث میشود تماشاگران به راحتی با شخصیت او ارتباط برقرار کنند.
شینا انصاری: جزایر سهگانه، مرواریدهای ایران هستند
در مقاله به این پرسش پاسخ داده میشود که چگونه میتوان بر مبنای یک فیلم سینمایی ایرانی طرحی درسی ارائه داد که نکات زبانی و فرهنگی مورد نظر در برنامههای آزوفا را داشته باشد (زرودا، 2006؛ گارن، 2012). کارگردان فیلم انیمیشن و زنده می تواند به کمک شناختِ عناصر و تمهیدات خاص هر دورسانه، در تر یکب با تخیل خلاقانه خود، بر امکانات بیانی هر دو رسانه بیفزاید. در بُعد تولید، مهم ترین وظیفهکارگردان، فراهم آوردن شرایطی است که گروه تولید بتواند تمامی تخصص و خلاقیت خود را هم سو باا...
این ویژگی به فیلمها اجازه میدهد تا بر نقاط عطف داستان تمرکز کرده و تأثیرگذاری احساسی عمیقتری بر مخاطب بگذارند. از سوی دیگر، سریالها با ساختار آزادتر و روایتهای چند فصل، فرصت بیشتری برای توسعه شخصیتها، ایجاد دنیای پیچیده و پرداختن به موضوعات متنوع را دارند. سریالها، با ایجاد ارتباط عمیق بین مخاطب و شخصیتها، میتوانند تأثیرگذاری پایدارتری بر مخاطب بگذارند و حتی به بخشی از زندگی روزمره او تبدیل شوند. فیلم و سریال دو نوع رسانه تفریحی هستند که به ترتیب از طریق فیلمها و قسمتهای متوالی در تلویزیون یا پلتفرمهای استریمینگ به ما عرضه میشوند. اصلیترین تفاوت بین فیلم و سریال معمولاً در مدت زمان داستانی آنها و شیوه ارائه داستان است.فیلمها، غالباً در یک یا دو ساعت مدت زمانی روایت میشوند و دارای یک داستان کامل است.
مجموعهٔ تلویزیونی یا سریال یا پیآیند برنامهای تلویزیونی است که بهصورت مجموعهای از داستانهای بههمپیوسته ساخته میشود تا هر شب یا هر هفته قسمتی از آنها پخش شود. کاربرد این نوع فیلم، نخستین بار در دهه ۴۰ از سوی برخی منتقدان سینما بویژه در بین نویسندگان روزنامه نگار رواج یافت و از آن پس به عنوان یکی از شناسه های سینمای ایران به کار گرفته شد. دریک اثر سینمایی،میزانسن ها،دکوپاژها، میزان نورپردازی، نوع گریم، نگاتیو ، نوع بازی کاراکترها و حتی مباحث منتقدان بسیار متفاوت از تله فیلم است از این رو منتقدان حرفه ای هنر هفتم، زیر بار نقد تله فیلم نمی روند. مهمترین محورهای نظرات مخاطبان درباره برنامه «فوتبال برتر»، شامل درخواست اعلام زمان پخش مسابقات فوتبال و انتقاد از زمان نامناسب پخش و برخی گزارشهای جانبدارانه گزارشگران بوده است.
این سریال از طریق پلتفرم نماوا منتشر و اولین قسمت آن فروردین ۱۴۰۱ پخش شد. سریال مانکن داستانی درام اجتماعی است که با محوریت عشق، نابرابریهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی روایت میشود. داستان از رابطه عاشقانه کاوه (امیرحسین آرمان) و همتا (نازنین بیاتی) آغاز میشود. اما این عشق ساده و خالص، به خاطر فشارهای اقتصادی و اتفاقات تلخی که در زندگی هر دو جریان دارد با چالشهای بزرگی روبهرو میشود. نقش مریلا زارعی بهعنوان خبرنگار (بیتا مساعد) و همسر یکی از پلیسهای کلانتری (حبیب مهاباد) در کشف حقایق داستان، توانست با بازی روان وتأثیرگذارش در نگاه تماشاگران ماندگار شود. داستان سریال حول شخصیت شکیبه (آزیتا حاجیان) میچرخد، معلم امور تربیتی که تلاش میکند با صمیمیت و دلسوزی، به دانشآموزان نزدیک شود و مشکلاتشان را بشنود.
بسیاری از فیلمسازان مستقل برای جلب توجه عموم به فیلم خود و فروش آن بروی جشنوارهها حساب میکنند. ابداع دوربینهای مصرفی کمکوردر در سال ۱۹۸۵ و از آن مهمتر به بازار آمدن ویدئوی دیجیتال کیفیت بالا در اوایل دهه ۱۹۹۰، موانع تکنولوژیکی تولید فیلم را تا حد زیادی کاهش دادند. در این راستا هزینههای مراحل تولید و پس از تولید نیز به نحو شایستهای کاهش یافتند؛ امروزه، تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری مربوط به مرحله پس از تولید را میتوان بر روی یک کامپیوتر شخصی نصب نمود. فناوریهایی مانند دی وی دی، اتصالات فایر وایر و سیستم غیرخطی ویرایش، همچنین نرمافزارهای حرفهای مانند ادوبی پریمیر و فاینال کات شرکت اپل و آی مووی، امر فیلمسازی را به صورتی کم هزینه میسر ساخته است.
{بازار اپلیکیشنهای دوستیابی کساد است/ کاربران رغبت گذشته خود را از دست دادهاند
|}این روشها باعث افزایش بیحد سود فیلمسازان گردیدهاند، زیرا میتوان فوت بیشتر طول فیلم را بدون معطلی جهت پردازش فیلم ذخیره شده، ارزیابی و اصلاح کرد. اما هنوز مرحله انتقال بطیء بوده و از سال ۲۰۰۵ اکثر فیلمهای اصلی سینما را نیز هنوز بر روی فیلم ضبط مینمایند. دو برجستگی فیلم عبارتاند از؛ «تصویر نوع A» با کیفیت بالا که توسط یک تئاتر مستقل به قیمتی مقطوع اجاره میشود، و «تصویر نوع B» با کیفیتی پایین که به صورت درصدی از درآمد خالص اجاره میگردد.
اما این فقط آغاز ماجراست؛ جستوجوهای او برای یافتن حقیقت، او را به واقعیتهای پیچیده و تلخی هدایت میکند که نهتنها گذشته پدرش، بلکه مسیر زندگی خودش را نیز دگرگون میکند. این سریال، هم تصویری از چالشهای شغلی و شخصی پلیس جوان ارائه میدهد و هم داستانی تأثیرگذار از تلاش برای حقیقت و عدالت را روایت میکند. از طریق دانلود فیلمها و تماشای آن، میتوانیم به فرهنگها و جوامع مختلف سفر کنیم، تاریخ را از نو تجربه کنیم و به مسائل اجتماعی مهم پی ببریم. سینما، قدرت تغییر دادن دیدگاه ما را دارد و میتواند ما را به انسانهای بهتری تبدیل کند. فیلم، یک هنر است، یک زبان جهانی است که بدون نیاز به کلمات، میتواند احساسات و مفاهیم عمیقی را منتقل کند. هر فیلم، یک جهان کوچک است با قوانین خاص خود، با شخصیتهای منحصر به فرد و با داستانی که میتواند ما را به فکر فرو ببرد.
معمولاً یک فیلم از یک نوشتار اصلی یا یک سناریو طراحی شده، بازیگران حرفهای دارد و به طور کلی به عنوان یک اثر مستقل در نظر گرفته میشود. تمام رویدادهای اصلی داستان در دوره زمانی کوتاهتر از یک هفته تا چند سال رقم میخورند.اما سریالها، داستانهای بلندتری را معرفی میکنند و اغلب داستان را در چندین قسمت کوتاه روایت میکنند. معمولاً هر قسمت مدت زمانی حدود 30 تا 60 دقیقه دارد و پیچیدگیها و شخصیتهای مختلفی را در طول چندین فصل توسعه میدهد. یکی از تفاوتهای بنیادین فیلم و سریال در مدت زمان و ساختار روایی آنهاست. فیلمها، با محدودیت زمانی مشخص، معمولاً داستانی واحد و خطی را روایت میکنند.
{تفاوتهای دیگر
|}نمایش فیلمها به مانند سابق، در سینماهاست و استقبالهایی کموبیش پرشوری از برخی فیلمها صورت میگیرد. اگر علاقمند به تماشای بهترین سریال های ایرانی هستید، در مقاله ای سریال هایی که بیشترین نمرات آیامدیبی را کسب کرده اند را معرفی کرده ایم که پیشنهاد میکنم این فهرست را از دست ندهید. در حال حاضر افزایش سریع و نفوذ ویدیو کلیپ در میان مردم سبب شده شبکه ها و کانل هایی برای پخش و یا نگهداری ویدیو کلیپ ها بوجود آورد که هم از نظر تبلیغاتی, رساندن مستقیم پیام و سریعتر بودن به نفع بسیاری از شرکت ها می باشد.
اما یکی از نقشهای پررنگ و مهم این سریال، مهدعلیا مادر شاه است که مریلا زارعی بازیگر آن است. مهدعلیا زنی قدرتمند و سیاستمدار است که نقش مهمی در بازیهای سیاسی دربار دارد و با حضور مقتدرانهاش، داستان را جذابتر میکند. سریال جیران از بهمن ۱۴۰۰ پخش شد و پس از چندین وقفه، در تاریخ ۴ فروردین ۱۴۰۲ به پایان رسید.
هالیوود جدید، موج جدید فرانسوی و ارتقاء فیلمهای فیلمسازان تحصیلکرده و مستقل؛ همه و همه از دگرگونیهایی بودند که فیلم، آنها را در نیمه دوم سده ۲۰ میلادی تجربه نمود. و مجددا با اسمهای جدید نقشهای فیلم، همان داستان را به مخاطب عرضه کردند و رفتند؟ مجددا خیر، نرفتند و هنوز هم که هنوز است، اینها سریال میسازند و محتوای سریال ترکی به مخاطب ارائه میدهند و نمیروند. ابتدای ورود VOD ها به زندگی مردم در اواخر دهه ۸۰ شمسی بود، جایی که CD ها حاکمیت بلامنازع انتقال اطلاعات را داشتند و حرفی از فلشها بر زبانها نبود. ماجرا زمانی پیچیدهتر میشود که کاوه و همتا، بعد از جدایی در یک مهمانی با هم روبهرو میشوند.
البته چند سالی میشود که از رقیق بودن محتوا کاستند و گاهی آنقدر غلیظ نمودند که فیلم ترکی که هیچ، قسمتهای نه چندان جور فیلمهای فوقترکی هم کم آوردند. ولی درباره سریالها، تغییر نمایشدهنده عمده آن در سرتاسر جهان به چشم میخورد. در سالیان نه چندان دور، پلتفرمهای مجازی اصلا وجود خارجی نداشتند که بخواهند قد عَلَم بکنند ولی با گسترش اینترنت و دسترسی گسترده مردمها به آن، این پلتفرمها رونق گرفتند. در بررسیهایی اما نشان داده شده است که برخی مخاطبان سریالبین، چند قسمت را پشتسرهم میبینند و زمان خود را اینگونه تلف میکنند.
سید فیلد مدرس فیلمنامهنویسی معتقد است فیلمنامه سینمایی باید صد و بیست صفحه باشد؛ و بر همین اساس فرمولی را برای ساختار این نوع از فیلمنامه ارائه داده است. اما کم نیستند فیلمهایی که زمانی حدود نود دقیقه (معادل نود صفحه) دارند. اما به هر حال فیلمنامه سینمایی از نظر زمانی بیشتر از هفتاد دقیقه است. در حالی که از لحاظ ساختاری نیز بر خلاف فیلمنامه کوتاه از موضوعی فرعی که رابطهای تنگاتنگ با موضوع اصلی دارد، بهره میجوید. این موضوع یا داستان فرعی کمک میکند که موضوع اصلی بهتر معنا یابد و گیراتر و پررنگتر جلوه نماید.
انیمیشن محدود روشی جهت افزایش تولید و کاهش هزینههای انیمیشن از طریق استفاده از میان برها در مراحل پردازش انیمیشن محسوب میگردد. ای به کار گرفته شد و سپس توسط هانا باربرا مرسوم (یا به اعتقاد برخی سوء استفاده) گردید که در مراحل بعد توسط استودیوهای دیگر بهعنوان کارتن اقتباس شده از سینما به تلویزیون مورد استفاده قرار گرفت. فیلمسازی مستقل معمولاً در خارج از هالیوود و دیگر سیستمهای استودیویی انجام میشود. یک فیلم مستقل (یا فیلم هند و چین) فیلمی است که در ابتدا بدون برنامهریزی مالی و توزیع حمایت شده از سوی استودیوهای فیلمسازی عظیم ساخته میشود. خلاقیت، تجارت و دلایل تکنولوژیکی تماماً از عوامل رشد فیلمهای هند و چین در اواخر سده ۲۰ و اوایل سده ۲۱ به حساب میآیند.
معمولا سریال های نمایش خانگی بصورت هفتگی منتشر میشود و سریال های تلوزیون بصورت هر شب یک قسمت. برخی از کاربران به دلیل اینکه انتظار قسمت های بعدی را نکشند، علاقمند به تماشای سریال های تمام شده هستند. ما در مقاله ای بهترین سریال هایی که تمام قسمت های آنها منتشر شده را فهرست کرده ایم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید. به گزارش ایرنا،سینما اکنون در عرصه جهانی هنر به یک زبان مشترک در بین مخاطبان تبدل شده است و کارگردانان باید از این زبان مشترک برای معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی، اسلامی بیشترین بهره ببرند.
بسیاری از فیلمهای حادثهای هالیوود نیاز به صحنه سازیهای کامپیوتری (سی.جی. آی) دارند که توسط یک دوجین عوامل قالبهای سه بعدی، انیمیشن کارها، روتوسکپی کارها و سازندگان تدارک میگردند. بههرحال، یک فیلم کم خرج مستقل توسط عوامل اصلی که معمولاً دستمزد کمی هم دارند قابل ساخت است. کار فیلمسازی در تمام نقاط دنیا با استفاده از فناوریها، سبکهای بازی و اقسام آن در حال انجام است.
نگاه ایرانی – اسلامی به سینما نیز باعث شد سینمایی ملی درایران قد علم کند که در این نگاه، سینما به یک اثر هنری، تمدنی عظیم مد نظر فیلم سازان قرار گرفت که روایتی از تمدن سازی سینمای ایرانی محسوب می شود. بر اساس استانداردهای جهانی،فیلم های تلویزیونی بیشتر جنبه سرگرمی دارد در حالی که یک اثر سینمایی حس تاویل پذیری را در مخاطبان برمی انگیزد و برای سرگرمی خلق نمی شود. اما این جدولتنها یک معیار دسته بندی است و مشخص نمی کند که ویژگی های فنی و تولیدی اینمحصولات چیست.
این فیلم، با روایت صمیمی و ملموس خودش، تماشاگر را وارد دنیای این زن میکند؛ جایی که باید بین خواستهها، محدودیتها و واقعیتهای زندگی تعادل برقرار کند. مریلا زارعی با بازی درخشانش به شخصیت اصلی جان داده و باعث شده این نقش در ذهن مخاطب ماندگار شود. حضور قدرتمندش نه تنها جوایز زیادی برایش به همراه داشته، بلکه یکی از نقاط قوت اصلی فیلم هم محسوب میشود. بادیگارد، داستانی عمیق و احساسی را روایت میکند که در آن یک محافظ با مشکلاتی در زندگی شخصی و خانوادگی روبهرو میشود. در این فیلم پرویز پرستویی که نقش اصلی را ایفا میکند و مریلا زارعی نقش مکمل او است. او در نقش نرگس، همسر شخصیت اصلی بازی میکند و به طرز شگفتانگیزی احساسات پیچیدهای که یک زن در مواجهه با مشکلات خانوادگی و شغلی همسرش تجربه میکند، به تصویر میکشد.
فیلم مفت بر بهتره یا قیف