بهینهسازی سایتهای چندزبانه با hreflang
پیادهسازی و استفاده از hreflang برای بهبود سئوی سایتهای چندزبانه جی تاپ مگ
تگ hreflang نه تنها به بهبود سئو کمک میکند، بلکه میتواند به شما در درک بهتر نیازهای کاربران در مناطق مختلف جغرافیایی نیز یاری رساند. با تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به ترافیک و رفتار کاربران، میتوانید استراتژیهای محتوایی خود را بهینهسازی کنید و محتوای مناسبتری برای هر بازار هدف تولید کنید. علاوه بر استفاده از تگهای hreflang، استفاده از افزونههای مناسب میتواند در بهبود سئو سایت چندزبانه کمک کند. افزونهها وظایف مختلفی مانند ترجمه محتوا، ایجاد نقشه سایت چندزبانه و مدیریت تگهای hreflang را انجام دهند. یکی دیگر از مزایای این تگ که بر سئوی سایت دارد، موضوع محتوای تکراری است.
همانطور که قبلا اشاره کردیم هر ترجمه از یک متن باید همه زبانهای آن متن را در تگ Hreflang خود لیست کند، از جمله زبان همان صفحه را هم باید در لیست ذکر کرده باشد. برای اطلاع از قیمت سئو برای سایت و مشاهده نمونه قرارداد سئو سایت در سئو پارس بر روی لینک کلیک نمائید. به عنوان مثال، اگر وبسایت نایک رو با موقعیت مکانی هلند در گوگل جستجو کنید، گوگل وبسایت هلندی نایک رو بهتون نشون میده. اگه بخواید محتوای متفاوتی برای بازدیدکنندگان از مناطق مختلف ایجاد کنید، اما چنین محتوایی نتونه به مخاطبان هدف برسه، ممکنه سرمایهتون رو از دست بدید. پس از انکه این افزونه را نصب و فعالسازی نمودید در بخش پیشخوان وردپرس یک منوی جدید با نام hreflang اضافه می شود.
یعنی، درسته که استفاده صحیح از hreflang میتونه برای تشخیص اینکه کدوم نسخه از صفحه وب بیشتر مربوط به جستجوگران هستش کمک کنه، اما گوگل موظف نیست نسخه ای رو که میخواید به جستجوگران نشون بده. گوگل این رفتار کاربر رو میبینه و نتیجه میگیره که صفحه وب شما به جستجوگران ژاپنی کمتر مرتبط هست. ابزارهایی مانند Google Keyword Planner و SEMrush میتوانند در شناسایی کلمات کلیدی پرجستجو در زبانهای مختلف مفید باشند. تصمیمگیری درباره استفاده از دامنههای محلی (ccTLD)، زیردامنهها (subdomains) یا زیرپوشهها (subdirectories) یکی دیگر از چالشها است. هر یک از این روشها مزایا و معایب خود را دارد و انتخاب اشتباه میتواند بر عملکرد سایت در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. چگونه برای دیگران دسترسی سرچ کنسول ایجاد کنیم یا دسترسی افراد را لغو نماییم؟ این سوالی است که قصد داریم در این محتوا پاسخ کاملی به ان بدهیم و به صورت عملی تمام مراحل آن را انجام داده و شرح دهیم.
با رعایت این نکات فنی، می توانید سئو سایت چند زبانه خود را بهبود ببخشید و به مخاطبان بیشتری در سراسر جهان دسترسی پیدا کنید. استفاده از پسوند دامنههای مخصوص کشورها یکی از روشهایی است که میتوان برای سئو سایتهای چند زبانه از آن استفاده کرد. بین المللی به ما کمک میکند تا با یک استراتژی مشخص بتوانیم دامنه بازدید کنندگان از سایت را در سراسر جهان وسعت ببخشیم و ترافیک بیشتری را بدست آوریم. در سئو بین المللی مرزی وجود ندارد و موجب میشود که شما از تمام کشورهایی که فکرش را نمیکردید ترافیک برای شما ایجاد شود. ابزارهای تحلیلی متعددی برای کمک به بهینهسازی پیادهسازی hreflang شما در دسترس هستند.
اما گاهی اوقات به دلیل بافت فرهنگی متفاوت میان مخاطبین، بایستی کلمات کلیدی را بر اساس زبان های مختلف در محتوا بکار ببریم. در این مطلب اول از همه با تگ hreflang، نحوه کار آن و چگونگی ساختش آشنا شدیم. بعد به سراغ نکاتی مثل نقش سرور و هاست در سئو کردن سایت های چند زبانه، تولید محتوای آنها، انتخاب پسوند دامنه هایشان و… رفتیم. در این بین سعی کردم به حدود 4 الی 5 سوال رایج و مهم در مورد سئو کردن این سایت ها هم جواب دادم. سئو سایت چند زبانه، سایت فروشگاهی، سایت موزیک و… اما برخی از انواع آنها، در جزئیات با هم تفاوت دارند. مهم ترین تفاوت سئو سایت های دو زبانه هم دقیقا در استفاده از همین تگ hreflang است.
برای یادگیری جامع سئو نیز در انتهای دوره راهکار اصولی و برنامه موثری ارائه داده ایم. تگ hreflang را میتوان در کنار canonical استفاده کرد که برای این کار باید کد زیادی نوشت و زمان زیادی هم صرف کرد. اگر سایت شما چند زبانه است با افزونه wp-ml وردپرس، نیازی به این تگ ندارید چرا که این افزونه خودش وارد میکند. پس از این که صفحاتی را به زبانهای مختلف با این افزونه ایجاد کردید، نیاز دارید آنها را در یک پنجره مرورگر جدید بازدید کنید. ابتدا راست کلیک کنید و از منوی مرورگر خود گزینه «view page source» را انتخاب کنید. با استفاده از این گزینه به منبع کد صفحه دسترسی پیدا خواهید کرد و میتوانید از این طریق ببینید این تگ بهدرستی کار میکند یا خیر.
جمع بندیهمان طور که مشاهده کردید، چند زبانه کردن یک سایت به راحتی افزودن یک صفحه جدید با محتوای ترجمه شده نیست. این افزونهها به شما کمک میکنند تا تگهای hreflang را به راحتی به صفحات وبسایت خود اضافه کنید. پیوندهای خارجی به موتورهای جستجو کمک میکنند تا اعتبار سایت شما را ارزیابی کنند. برای سایت های چند زبانه، مهم است که از پیوندهای خارجی از سایت های معتبر که به زبانهای مختلف هستند استفاده کنید. پیوندهای داخلی به موتورهای جستجو کمک می کنند تا ارتباط بین صفحات سایت شما را درک کنند. برای سایت های چند زبانه، مهم است که از پیوندهای داخلی بین صفحاتی که به زبان های مختلف هستند استفاده کنید.
قراردادن محتوای زبان های مختلف داخل یک سایت بدون جداسازی آن را نابود خواهد کرد. همچنین استفاده از مترجم های ماشینی برای سایت های چندزبانه مضر است و مزیتی ایجاد نمی کند. گوگل میتواند به راحتی برای هر کاربر صفحات را به زبان خودش نمایش دهد. استفاده از این تگ برای سایت های چند زبانه خیلی کابرد دارد، اما در تمامی سایت ها نباید از تگ استفاده شود. بهطور فعال درخواستهای کاربران در مورد ترجیحات زبانی و دسترسی به محتوا را پیگیری کردن، جزء جدایی ناپذیر بهبود تلاشهای محلیسازی شماست.
برای سئو تصاویر، متن جایگزین (alt text) باید به تمامی زبانهای موجود ترجمه شود تا افراد با مشکلات بصری نیز به محتوا دسترسی داشته باشند. جی تاپ ، پیشرو در ارائه خدمات تبلیغاتی گوگل، با استفاده از دانش تخصصی و نوآوریهای دیجیتال، به شما کمک میکند تا در دنیای رقابتی امروز بدرخشید. Hreflang ابزار قدرتمندیه برای اطمینان از اینکه نسخه های زبانی سایتتون به مخاطبان مورد نظر میرسه، به خصوص اگه مخاطبان شما بین الملی باشند. گروه نرم افزاری چابک با ارائه بهترین خدمات سئو در یزد، موجب رشد کسب و کار جهانی شما شده و شما میتوانید با تماس با ما، از این خدمات اطلاعات بیشتری کسب نمایید. کلمات کلیدی در هر زبان متفاوت هستند و ممکن است معادلهای مستقیم در سایر زبانها نداشته باشند. سعید حسن آبادی هستم، متخصص و استراتژیست سئودیجیتال مارکتر و مدیر محصول گذشته، سئو کار امروزسئو مستر وبسایتهای Rond.ir ، Monta.ir ، Nam.ir و ...
هدفگذاری محتوای خود بهطور واقعی بر اساس نیازها و ترجیحات مخاطبان نهتنها قابلیت استفاده را بهبود میبخشد بلکه اعتماد و وفاداری نسبت به برند را تقویت میکند. بررسیهای منظم از پیادهسازی hreflang شما برای حفظ کارایی آن ضروری است. با توجه به تغییرات مداوم در چشمانداز سئو، بهروز ماندن در مورد بهترین شیوهها حیاتی است. از ابزارهایی مانند SEMrush یا Ahrefs برای شناسایی و رفع خطاهای مرتبط با تگهای hreflang استفاده کنید. برای بهینه سازی سایت خود برای کاربران بین المللی باید یک استراتژی سئو برای سایت چند زبانه تدوین کنید.
برچسب های زبانی به موتورهای جستجو کمک می کنند تا زبان محتوای هر صفحه را تشخیص دهند. برای سایت های چند زبانه، مهم است که از برچسب های زبانی در HTML صفحه استفاده کنید. برای سایت های چند زبانه، مهم است که از ساختار URL مناسب استفاده کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای شما را درک کنند. برای مثال کشورهای انگلیسی زبان از این تگ در سایت های خود استفاده میکنند تا سایتشان در ناحیه و کشور هدف رتبه بندی بشوند، به این منظور که بتوانند کاربر را در منطقه خاص خود جذب کنند. درنتبیجه می توان گفت که اگر در سایت های فارسی زبان از این تگ استفاده شود ممکنه بازدید کننده های خارج از کشور ایران را از دست بدهد. مگر اینکه سایت چند زبانه باشد و برای زبان دوم طبق اصول سئو بین اللملی ایجاد شود.
با استفاده از این تگ، به گوگل اطلاع داده میشود که وبسایت شما چندزبانه است و هر صفحهی زبانی در واقع با دیگر صفحات متفاوت است. به این ترتیب، گوگل نمیپندارد که صفحات مشابه به عنوان محتوای تکراری تلقی شوند و برای هر صفحهی زبانی بهصورت مستقل نتایج جستجو را نمایش میدهد. در نهایت، توجه به مسائل فنی و آزمایشهای مرتب دربارهی عملکرد صفحات با استفاده از hreflang ضروری است. از ابزارها و منابع موجود در حوزه بهینهسازی موتورهای جستجو استفاده کنید تا از پیادهسازی درست hreflang برای بهبود تجربه کاربری و بهینهسازی وبسایتتان بهرهمند شوید. پیادهسازی صحیح hreflang نیازمند دقت است؛ زیرا هر نادرستی در تنظیم این تگ ممکن است باعث مشکلاتی در نمایش صفحات و بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو شود.
مشکل این است که در این حالت، مخاطبان نمیتوانند به راحتی محتوای مورد نظر خودشان را پیدا کنند. مثلا اگر یک کاربر فارسی زبان به مقاله شما سر بزند که ابتدای آن به زبان انگلیسی نوشته شده، سریعا صفحه را ترک میکند. یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو سایت چند زبانه، این است که به جای ساخت یک صفحه جداگانه و استفاده از تگ های HREFLANG، همان محتوا را به یک زبان دیگر ترجمه کرده و درون همان صفحه قرار بدهیم. همانطور که مشخص است، یک تگ hreflang وجود دارد (تگ سوم) که به گوگل میگوید زبان این صفحه، زبان انگلیسی است. در ادامه اما 3 تگ دیگر هم وجود دارند که آدرس صفحات مشابه این صفحه که با زبان های فارسی، عربی و… نوشته شده را نمایش میدهند.
در کل ۳ روش برای اجرای این تگ داریم که تفاوت چندانی باهم ندارند؛ اما 3 قانون طلایی داریم که باید در هر 3 روش رعایت شوند. درست است که می توانید یک زبان برای صفحه خود انتخاب کنید؛ ولی hreflang از نوع منطقه و کشور هم پشتیبانی می کند. نوشتن این تگ به همین سادگی است که آن را کدهای زبان وب سایتتان بگنجانید. شایان ذکر است که HREFLANG از هر دو حرف از کد زبانی ISO پشتیبانی می کند. ۳- با استفاده از hreflang در لینک دهی به زبانهای دیگر، زبان را مشخص کنید.
همچنین پیشنهاد می کنم برای آشنایی با سئو، مقاله سئو چیست؟ را نیز مطالعه کنید. با استفاده از تگ hreflang در وردپرس میتوانید با چند زبان مختلف یا در منطقههای مختلف محتوای خود را منتشر نمایید. همچنین موجب بهبود سئو در این مناطق و زبانها می شود به همین جهت ما در این مقاله نحوه اضافه نمودن تگ hreflang به نوشته هایتان بدون اینکه یک خط کد اضافه نمایید آموزش می دهیم، با ما همراه باشید. اگر برای پیاده سازی hreflang در سایت خود یا به طور کل برای سئو سایت چند زبانه نیاز به کمک دارید، می توانید همکاری خود را با تیم ریراکو سئو شروع کنید. Hreflang به صورت زوجهای تگهای HTML (مانند link) نمایش داده میشود و معمولاً در هدر هر صفحهی وب قرار میگیرد. این تگ با استفاده از کدهای زبان و منطقهای که برای هر صفحه تعیین شده، موتورهای جستجو را به اطلاع میرساند که هر صفحه به چه زبان و منطقهای ارتباط دارد.
این بدین معنا است که اگر یکی از صفحات در زبان خودش رتبه بالایی بگیرد، این رتبه تاثیر مثبتی بر رتبه صفحه در زبانهای دیگر خواهد داشت. خود همین دلیل به اندازه کافی برای استفاده از تگ Hreflang اغواکننده است. یکی از جنبههای مهم محلیسازی محتوا برای وبسایتهای چندزبانه، تطابق محتوا با فرهنگهای مختلف است. این مسئله به معنای انطباق محتوا با ارزشها، مفاهیم، و تفاوتهای فرهنگی میان گروههای مختلف انسانی در جهان است. یکی از بخشهای حیاتی در نحوه سئو سایت چند زبانه، درک چالشهایی است که این نوع وبسایتها با آن مواجه میشوند. چند زبانه بودن وبسایت به طور طبیعی به تعدادی از مسائل مرتبط با سئو منجر میشود که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند.
این افزونه رابط کاربری بسیار راحتی دارد و برای مدیریت محتوای سایتهای بینالمللی توصیه میشود. حیاتی است که از کدهای زبانی هماهنگ در سراسر وبسایت خود استفاده کنید. هرگونه اختلاف بین کدهای زبانی میتواند باعث سردرگمی موتورهای جستجو شود و کارایی سئو را تحت تأثیر قرار دهد. مشاوره با کدهای زبانی W3Schools به شما کمک خواهد کرد تا از یکنواختی در پیادهسازی خود اطمینان حاصل کنید. در این مطلب سعی کردیم 0 تا 100 سئو سایت چند زبانه را به شما آموزش بدهیم.
با استفاده از ابزارهای مانیتورینگ میتوانید عملکرد وبسایت در هر بازار را پیگیری کنید و اصلاحات لازم را اعمال کنید. از کلمات کلیدی در عناوین، توضیحات متا، متنها و برچسبها استفاده کنید. همچنین ترجمه محتوا را با دقت انجام دهید تا تفاوتهای زبانی و فرهنگی را در نظر بگیرید. باید بدانید که کدام بازارها و زبانها برای شما مهم هستند و به چه نوع مخاطبانی میخواهید خدمت کنید. این مرحله بسیار مهم است و برای تعیین مسیر تحقیق کلمات کلیدی حیاتی است.
گزینههایی مانند Google Analytics، Google Search Console و آژانسهایی مانند SEMrush در پیگیری الگوهای ترافیک ارگانیک و تعامل مرتبط با تگهای hreflang بسیار با ارزش هستند. قطعا طراحی سایت اختصاصی امکانات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد؛ اما از طرفی هزینه و زمان زیادی را نیز از شما خواهد گرفت. از این رو می توان بهترین CMS برای ساخت سایت چند زبانه را وردپرس دانست. ببینید هیچ کس منکر این نیست که با پرداخت پول زیاد و صرف زمان، میتوانید با کدنویسی اختصاصی، یک سایت حرفه ای داشته باشید. فرقی هم ندارد که بخواهید یک سایت چند زبانه بزنید یا یک سایت فروشگاهی عادی.
برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی مناسب برای هر زبان، می توانید از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی مانند جت سئو یا keyword planner استفاده کنید. تمامی صفحات که از تگ Hreflang استفاده کردهاید باید از فرمت ۱-۶۳۹ ISO که برای کلیه زبانهاست استفاده شود و این کد نامگذاری استاندارد مورد قبول و پذیرفته جهانی میباشد. زمانی که این کد به درستی استفاده نشود، موتورهای جستجو به درستی نمی توانند صفحه مورد نظر را رتبه بندی کنند. تگ ها عباراتی هستند که برای توصیف جزئیات محصولات و پست های داخل سایت مورد استفاده قرار میگیرد. اگر بخواهید با نصب یک افزونه، سایتتان را چند زبانه کرده و برای سئو و تولید محتوای آن وقت کافی نگذارید، قطعا تاثیری در رتبه شما نخواهد داشت. اما اگر برای تولید محتوا و سئو زمان کافی بگذارید، قطعا روی سایر صفحات سایتتان نیز تاثیر مثبت گذاشته و رتبه شما افزایش پیدا می کند.
فرض کنید یک محتوا در مورد «ابزارهای رایگان کلمات کلیدی» داریم و از این صفحه دو نسخه انگلیسی و آلمانی ساخته ایم. اینجاست که برچسب HREFLANG به کمک ما می آید تا گوگل را در جریان این امر قرار دهیم. اگر قصد دارید که وبسایت شما موفق باشد، نیاز است که تیم پشتیبانی شما توانایی پاسخگویی به سوالات و مشکلات کاربران در زبانهای مختلف را داشته باشد. این به معنای آموزش تیم پشتیبانی در زبانهای مختلف یا استخدام افراد مسلط به زبانهای موردنظر است. لازم به ذکر است که استفاده از این تگ با اشتباهات رایجی نیز همراه است که در این مقاله به آنها اشاره شد. توجه به نکات گفتهشده موجب میشود که از بروز خطا جلوگیری کنید و از این تگ کاربردی برای تعیین زبان صفحات و شناسایی درست آنها به گوگل استفاده کنید.
تبلیغات در یوتیوب به شما امکان دسترسی به میلیونها کاربر و شناخت برند را میدهد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. برای بررسی درست اجرا شدن تگ Hreflang کافیه برید به Hreflang Checker و URLی رو که میخواید بررسی کنید در نوار جستجوی ابزار قرار بدید، و سپس روی “Test URL” کلیک کنید. مانند روش قبلی، این نیز می تونه markup به سایت شما اضافه کنه و زمان بارگذاری رو افزایش بده. با اینکار میتونید شانس موفقیت استراتژی محتوای بین المللی خود رو تا حد امکان افزایش بدید. این خطا زمانی اتفاق میفتد که تأییدیه بازگشت لینک برای صفحات قابل رویت نیست و اعلام hreflang در حاشیه نویسی رخ می دهد.
به عنوان مثال، وقتی در ایالات متحده «وبسایت رسمی آدیداس» رو گوگل کنیم، اولین نتیجهای که ظاهر میشه «adidas.com» هستش. اما وقتی همین جستجو رو از فرانسه انجام میدیم، وب سایت رسمی آدیداس برای فرانسه – یعنی “adidas.fr” رو میبنیم. از قابلیت هایی که وردپرس دارد این است که دارای بیش از 60 زبان می باشد و شما میتوانید به زبان خود وردپرس را استفاده نمایید و به راحتی زبان های دیگر توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی است. در صورتی که از تگ hreflang در محتوای خود استفاده نمایید این امکان را دارید که محتواهای یکسان در زبان های مختلف تغییر دهید. روش دیگر این است که تگ چند زبانه را در فایل xml سایت مپ یا نقشه سایت بنویسید. بهترین کار برای حل مشکلات اساسی hreflang این است که برنامه ای روزانه، هفتگی یا ماهانه برای چک کردن این مشکلات داشته باشیم.
استفاده از تگ hreflang در وبسایتهای چندزبانه نه تنها به بهبود سئو کمک میکند، بلکه تجربه کاربری بهتری را نیز به کاربران ارائه میدهد. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از تگ hreflang، بهبود تجربه کاربری (UX) است. فرض کنید کاربری که زبان اصلیاش انگلیسی نیست، وارد وبسایت شما میشود. اگر محتوای وبسایت شما به زبان او نمایش داده نشود، احتمال زیادی وجود دارد که بلافاصله از سایت خارج شود. این خروج سریع از وبسایت به معنای افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) و کاهش نرخ تبدیل (Conversion Rate) است که هر دو تأثیر منفی بر سئو دارند.
از جمله چالشهای اصلی در این زمینه میتوان به تفاوتهای زبانی و فرهنگی، تکرار محتوا، و همچنین هدفگذاری جغرافیایی و برچسبهای hreflang اشاره کرد. برای اضافه کردن تگ های hreflang، از hreflang tags generator در یا نقشه سایت XML استفاده کنید. URL های مورد نظرتون رو بهش بدید (یا حداکثر ۵۰ URL را در قالب CSV آپلود کنید)، زبان و کشور خود را انتخاب کنید و تگ های خود را تحویل بگیرید. به عنوان مثال، کاربرانی که از فرانسه سرچ میکنند اما ترجیحات زبانشان روی انگلیسی تنظیم شده، بیشتر نتایج جستجو رو به زبان انگلیسی میبینند. زمانی که شما چندین پست را با زبان های مختلف ایجاد نمودید نیاز است که در یک پنجره مرورگر جدید آن را ببینید به همین دلیل شما کلیک راست نمایید و گزینه مشاهده منبع صفحه را انتخاب نمایید.
ممنون که تا انتهای مقاله همراه من بودید در صورتی که حس میکنید مطلبی هست که گفته نشده حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. در صورت داشتن هرگونه سوال با تیم پشتیبانی پارس اوستا در ارتباط باشید. متوجه میشید که شرکت کوکاکولا پیامهای صفحه اصلی خود در استرالیا رو تغییر داده تا تلاشهای خودش رو برای کمک به جوامع استرالیایی نشون بده. این کار باعث میشه استرالیاییها حس اعتماد و حسن نیت بیشتری نسبت به این برند داشته باشند. هنگامی که برای مخاطبان بین المللی بازاریابی می کنید، باید محتوای وب سایت متناسب با زمینه های محلی بازدیدکنندگان باشه.
قراردادن تگ Hreflang فقط در هدر صفحه اصلی، یکی دیگر از اشتباهات رایج است. برای این که این تگ به درستی کار کند، لازم است در هدر تمامی صفحات قرار بگیرد تا موتورهای جستجو بتوانند صفحات را شناسایی و تایید کنند. زمانی که برچسب hreflang را در HTML صفحه، هدرهای HTTP یا نقشه سایت XML قرار میدهید، نیاز است که درستی پیادهسازی آنها را در نظر بگیرید. شما میتوانید هم بهصورت دستی و هم با ابزار Screaming Frog تگ Hreflang سایت خود را بررسی کنید. بنابراین، اگر وب سایت شما چند زبانه است، حتما زبان های مختلف را از هم جدا کنید و محتوای هر زبان سایت در بخش جداگانه ای قرار داده شود.
در طول محتوا از اهمیت تگ HREFLANG صحبت کردیم و گفتیم که ترجمه درست محتوا چه تاثیری در سئو سایت شما خواهد گذاشت. در نهایت نیز با پاسخ دادن به سوالات اصلی کاربران، محتوا را به اتمام رساندیم. شما می توانید جهت دریافت مشاوره در حوزه سئو سایت چند زبانه، به صفحه " سئو سایت " مراجعه کنید. یکی دیگر از مواردی که در سئو سایت های چند زبانه بسیار مورد اهمیت قرار می گیرد، جستجوی کلمات کلیدی به زبان های مختلف می باشد. با ترجمه کلمات کلیدی فارسی و استفاده از آن ها در محتوا رتبه می توانید تا حدودی رتبه سایتتان را افزایش دهید.
چرا که تولید محتوا روی ساب فولدر راحت تر بوده و امکان سئو آن نیز فراهم است. این به معنی بی ارزش بودن پسوند .ir نیست؛ ممکن است مخاطب هندی زبانی این پسوند را نشناخته و به سایت شما اعتماد نکند. با توجه به اینکه یک سری پسوند دامنه بسیار ارزان وجود دارد و اغلب برای سایت های بی ارزش خریداری میشوند، بهتر است به سراغ آنها نروید. چون مخاطبان به آنها اعتماد ندارند و شما را با سایت های کلاهبردار اشتباه میگیرند. یا اگه گوگل فکر کنه میخواید گولش بزنید، ممکنه جریمهتون کنه و کلا هیچ نسخهای رو رتبه بندی نکنه. در صورتی مایل به استفاده از افزونه نیستید می توانید از این روش استفاده نمایید که در این صورت باید افزونه HREFLANG Tags Lite را نصب نمایید.
برای این منظور، لازم است لیست صفحات موجود برای هر زبان و منطقه را شناسایی و سپس تگ hreflang را درست و مطابق با آنها ایجاد کنید. از دیگر مزایای استفاده از این تگ کاربردی این است که از تشخیص محتواهای تکراری توسط گوگل و ایندکسنشدن آنها جلوگیری میشود. برای مثال، تصور کنید در سایت خود محتواهای یکسان با URLهای مختلفی به زبان انگلیسی American و انگلیسی British دارید. اگر از تگ Hreflang برای هر صفحه به صورت اختصاصی استفاده نکنید، گوگل محتواهای تمامی این صفحات را یکسان تشخیص میدهد و تنها یکی از صفحات را ایندکس میکند. در چنین حالتی این تگ به موتور جستجوی گوگل میگوید که این صفحات محتوای یکسانی دارند، ولی مخاطبان متفاوتی را مورد هدف قرار دادهاند و نیاز است تمامی آنها ایندکس شوند. بله چند زبانی سازی سایت برای موتورهای جستجو مضر خواهد بود، بخصوص اگر چگالی کلمات کلیدی را از هم جداسازی نکنید و آنها را در یک سایت قرار دهید.
این مسئله به معنای این است که باید محتوای وبسایت خود را به گونهای تطابق دهید که با زبان و فرهنگ مخاطبان هماهنگ باشد. این میتواند در ترجمه محتوا، تصاویر انتخابی، و حتی طراحی و رنگهای وبسایت نمایان باشد. در ادامه مقاله، ما به تفصیل در مورد مسائلی چون تحقیق کلمات کلیدی، بهینهسازی محتوا، معماری URL، سئو فنی و سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) برای وبسایتهای چند زبانه خواهیم پرداخت. با این مقدمه کوتاه وارد درک عمیقتری از نحوه سئو سایت چند زبانه میشویم. وقتی صفحات با محتوای مشابه ولی زبانهای مختلف ایجاد میشوند، موتورهای جستجو ممکن است این صفحات را به عنوان محتوای تکراری شناسایی کنند که میتواند به کاهش رتبه سایت منجر شود. ارائه وبسایت برای کاربران در سراسر جهان فرصتی فوقالعاده است تا بازار و مشتریان خود را گسترش دهید.
اگر سایت شما چندزبانه است و هر صفحه از آن به چند زبان وجود دارد، باید از تگ Hreflang برای تعیین زبان هر کدام استفاده کنید. متا توضیحات نیز باید به هر زبان ترجمه شود و متن متا توضیحات باید مرتبط با محتوای صفحه باشد. این متا توضیحات به کاربران نشان داده میشود و باید ترغیبکننده برای کلیک بر روی لینکهای وبسایت شما باشد. تگ های Hreflang بازدیدکنندگان رو به طور خودکار به نسخه های مناسب صفحات هدایت میکنند. این یعنی کاربران لازم نیست توی سایت کشورشون رو انتخاب کنند تا محتوای مناسب بهشون نشون داده بشه.
علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی هر زبان بهدرستی انتخاب شدهاند و محتوای سایت از نظر جستجو بهینهسازی شده است. در دنیای پرتحول بازاریابی دیجیتال و بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)، نیاز به اینکه محتوای شما بهطور مؤثر به مخاطبان مناسب در زبانهای مورد نظرشان برسد، بسیار حائز اهمیت است. تگهای Hreflang یکی از عناصر کلیدی در این حوزه هستند و به عنوان ابزاری اساسی برای وبمستران جهت مدیریت پیچیدگیهای سئو چندزبانه و چندمنطقهای عمل میکنند. برای وبسایتهای چندزبانه، عنوان صفحه باید به هر زبان مورد نظر ترجمه شود و مرتبط با محتوای صفحه باشد. همچنین، میتوانید از برچسبهای hreflang در عنوان صفحه استفاده کنید تا به موتورهای جستجو اطلاع دهید که این عنوان برای کدام زبان است. Hreflang، یک تگ در زبان نشانهگذاری HTML است که زبان و منطقه جغرافیایی وبسایت را مشخص میکند.
نکته مهمی که به نظرم باید قبل از رفتن به سراغ مطلب بعدی، در مورد تولید محتوای سایت های چند زبانه به شما توضیح بدهم، نقش کیفیت محتواست. با توجه به این، دیگر خیلی مهم نیست که سرور سایت شما کجا باشد اما برای سئو سایت های چند زبانه بهتر است از CDN استفاده کنید. CDN سیستمی است که اطلاعات هاست وب سایت شما را روی چندین سرور مختلف در سراسر جهان ذخیره میکند. به این ترتیب، زمانی که یک کاربر بخواهد از آمریکا وارد سایت شما شود، به نزدیک ترین سرور که اطلاعات هاست شما را دارد وصل میشود. همینطور کاربری که بخواهد از ایران وارد سایت شما شود، با کمترین زمان به سرور نزدیک به خودش متصل شده و وارد سایت تان میشود.
از طرف دیگه اگه صفحه وب شما تگ hreflang نداشته باشه گوگل ممکنه تصمیم بگیره به هر حال اون رو به جستجوگران ژاپنی ارائه بده. اما اگه صفحه به زبان انگلیسی باشه، یه جستجوگر ژاپنی تمایل کمتری به خواندنش داره و معمولا خیلی سریع از اون صفحه خارج میشه. تگ hreflang به گوگل میگه که کدوم نسخه از صفحات وب سایت شما بیشترین ارتباط رو با عبارت جستجو شده داره. برای کاهش زمان بارگذاری، از شبکههای توضیع محتوا (CDN) استفاده کنید و تصاویر و فایلهای دیگر را بهینهسازی کنید. همچنین از کشگذاری مناسب بهرهببرید تا تجربه کاربری بهتری ایجاد کنید. در این مینی دوره رایگان قصد داریم شما را در یک نگاه کلی با سئو و اقداماتی که برای بهینه سازی سایت ها و افزایش فروش و بازدهی وب سایت ها از طریق روش های دیجیتال مارکتینگ صورت می گیرد، آشنا کنیم.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری